PAmicrowaves
Maart 28, 2024, 01:07:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: nieuwe bedreiging voor de 13 cm band  (gelezen 10650 keer)
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Gepost op: Juli 16, 2015, 10:12:20 »

Voor degenen die het nog niet gezien hebben op andere internet sites graag even uw aandacht voor de nieuwste bedreiging van onze 13 cm band.
Er is een internetconsultatie gestart die een inspraak mogelijkheid geeft in de nieuwste aanpassingen van het Nationaal Frequentie Plan, zie daarvoor: http://www.internetconsultatie.nl/nfp_wijzigingspakket_2015_1

In dit plan wordt voor de 13 cm band een nieuwe gebruiker toegelaten namelijk op afstand bestuurde luchtvaartuigen, beter bekend als Drones.
De nieuwe gebruikers zijn niet de Drones welke je voor pakweg 1000 Euro kan kopen maar de meer professionele op afstand bestuurbare luchtvaartuigen ook wel RPAS genoemd.

In de voorgestelde wijziging is absoluut onduidelijk wat deze wijziging van het NFP voor ons gebruik van de 13 cm band gaat betekenen. Wel is duidelijk dat de Drones een primaire status krijgen en dus voorrang hebben op de radio zendamateurs. Als we kijken naar de huidige praktijk op 13 cm zien we regelmatig terugkerende zendbeperkingen die zonder verder overleg opgelegd worden. Als we dan een inschatting maken van de toepassingsgebieden van de Drones en de te verwachten aantallen vluchten hiermee dan betekent dat niet heel veel goeds voor ons gebruik van de 13 cm band.

Daarom bij deze mijn vraag om hier eens goed naar te kijken en wellicht ook uw bijdrage te leveren aan deze internetconsultatie.

Voor meer info kijk ook op:http://hamforum.nl/viewtopic.php?f=125&p=7690#p7690

en natuurlijk naar het voorgestelde wijzigingsplan:
http://www.internetconsultatie.nl/nfp_wijzigingspakket_2015_1/document/1739

Uw reactie kan gedaan worden via: http://www.internetconsultatie.nl/nfp_wijzigingspakket_2015_1

Tot nu toe is er een reactie ingestuurd door mij, aanvullingen en nieuwe ideeën zijn uiteraard welkom.
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #1 Gepost op: Juli 31, 2015, 11:35:50 »

Wat is dit voor slaapgroepje !!!  Knipoog

Waarom is er helemaal niemand in deze groep die reageert op de grootste bedreiging van de 13 cm band.
Het bericht is nu 60 keer gelezen en niemand die ook maar reageert of denkt hier moet ik wat mee.  Verbaasd

Is dit "slaapgroepje" nu echt niet wakker te krijgen om actie te ondernemen !!!!  Huilen

Als je de 13 cm band wil behouden dan moet je wat doen, reageren op de internet consultatie en je zorgen uitspreken richting de vereniging die je belangen verdedigd.
Als je niks doet en verder afwacht wat er gebeurd dan is het vrij realistisch dat je over een paar jaar de 13 cm band vaker niet dan wel kan gebruiken.
We hebben tijdens de juli contest al gezien dat we te maken krijgen met zendbeperkingen op 13 cm, als er in de nu voorliggende voorstellen niks gewijzigd wordt zal dat steeds vaker en steeds ongenuanceerder gebeuren.
Dit raakt niet alleen de ATV gebruikers van de 13 cm band, maar ook de smalband gebruikers.

Grijp uw kans voor het te laat is.
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Peter PE1DLG
Newbie
*
Berichten: 32


« Antwoord #2 Gepost op: Juli 31, 2015, 11:47:59 »

Je hebt gelijk Hans
Eerste keer dat ik het las had ik nog geen idee wat ik zou insturen.
Vandaag maar wat geschreven over de nadelen voor amateurs en ook nadelen voor de gebruikers van drones
Ik hoop dat er meer volgen.
Gelogd
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 16, 2015, 02:15:31 »

Tot nu toe zijn er 8 reacties binnengekomen op de internetconsultatie, dat mag nog wel meer !!!

De reacties zijn nu ook te lezen op de internetconsultatie website en zijn allemaal van individuele zendamateurs.
Nog niks van onze vereniging die op de eerste pagina van haar website zegt : De VERON behartigt nationaal en internationaal de belangen van duizenden radioamateurs in Nederland.

Waarom nog niet !!!

Dank aan de amateurs die al gereageerd hebben en aan alle anderen het kan nog steeds maar het is wel kort dag aan het worden, einddatum 21-8 dus nog een paar dagen.

De nu gegeven reacties zijn te lezen op de consultatie pagina en kunnen je ideeen geven om nog extra aan te vullen.
Dus ben je graag actief op 13 cm doe dan nu je best voor jezelf en je collega zendamateurs.
Opvallend wat mij betreft dat er (te) weinig reacties van ATV amateurs bij zijn.

73 Hans PA0EHG
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #4 Gepost op: November 02, 2015, 07:54:51 »

Nou de internet consultatie heeft dus niets opgeleverd.  Droevig

De wijze heren hebben gewogen en besloten en de drones komen als nieuwe gebruiker met een primaire status op de 13 cm band.  Boos Boos

Het aantal zendbeperkingen zal de komende jaren fors stijgen en het gebruik van deze band erg lastig en wellicht helemaal onmogelijk maken.


Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Eric
Newbie
*
Berichten: 5


« Antwoord #5 Gepost op: November 03, 2015, 01:56:22 »

Het aantal zendbeperkingen zal de komende jaren fors stijgen en het gebruik van deze band erg lastig en wellicht helemaal onmogelijk maken.

Ik neem aan dat de zendbeperkingen alleen (kunnen) gelden voor de onbemande stations?
Individuele amateurs of de hele amateurgemeenschap aanschrijven zal lastig gaan.
Daarbij zijn er ook nog andere legale (ISM) en illegale gebruikers (ISM met versterker etc.), die zijn helemaal niet te benaderen.
Ben benieuwd wat dat gaat worden  Ik weet het niet

Eric PE1MIX.
Gelogd
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #6 Gepost op: November 03, 2015, 06:32:39 »

Ik neem aan dat de zendbeperkingen alleen (kunnen) gelden voor de onbemande stations?

Verkeerd aangenomen, we kennen al een ruime periode waarbij alle amateurs geïnformeerd worden over zendbeperkingen ivm primair gebruik. Ook de individuele amateurs moeten daaraan gehoor geven en mogen dan niet uitzenden, op risico van een sanctie als ze toch storing veroorzaken. Kijk maar eens op : http://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/radiozendamateurs/hinder-en-storing/primair-gebruik-secundaire-amateurbanden/meldingen

Met de introductie van de nieuwe primaire gebruikers zal dit waarschijnlijk veel erger worden en daarom wordt er een LSA opgezet, hier wat verdere info:

Het ministerie van Economische Zaken is recent een project gestart om gedeeld gebruik in deze band 2300- 2400 MHz te ondersteunen door middel van het zogenaamd Licenced Shared Access principe5 (LSA). Dit project beoogt een digitaal spectrumboekingssysteem te ontwikkelen, in eerste instantie voor draadloze camera’s (ENG/OB) en Defensie. Vervolgens zal worden bekeken of dit systeem kan worden uitgebreid naar het overige gebruik in de band waar ook de drones en de radiozendamateurs toe behoren. Er zijn hiertoe reeds gesprekken met radioamateurverenigingen gestart, zodat radioamateurs op termijn gemakkelijker voor hen beschikbare gebruiksvensters kunnen opzoeken (qua regio, tijdslots en banddelen)

Dus dit zit eraan te komen, wat het voor daadwerkelijke effecten voor de amateurs zal hebben is nog onduidelijk.
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!