PAmicrowaves
Maart 28, 2024, 11:02:40 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ombouw van een 900mhz versterker naar 1296 mhz .  (gelezen 5704 keer)
John PA7JB
Full Member
***
Berichten: 134


« Gepost op: Juni 14, 2014, 12:00:32 »

Amateurs.
Ik heb hier een paar printen voor 900mhz die ik wil gaan gebruiken voor 1296mhz .
Dit lukt mij niet alleen.
Is er iemand die mij en ook daardoor andere amateurs kan helpen??
Het gaat om een Freescale  MFR8P9300HS .

http://cache.freescale.com/files/rf_if/doc/data_sheet/MRF8P9300H.pdf


73  John  PA7JB
Gelogd
guido PE1MHY
Newbie
*
Berichten: 18


« Antwoord #1 Gepost op: Juni 14, 2014, 12:33:58 »

Hoi John,


Volgens de specs zit er boven 1050MHz niet veel power meer in.
Op 1200MHz is de gain al bijna 0dB.

Lijkt mij qua device dus niet zo'n goede keuze.

Groet, Guido
Gelogd
John PA7JB
Full Member
***
Berichten: 134


« Antwoord #2 Gepost op: Juni 15, 2014, 05:28:19 »

Dag Guido.
Ja dat weet ik .
Maar ik weet ook dat deze toch werkt op 23cm.
Alleen de manier hoe dit gemaakt is vind ik niet zo mooi..

73  John
Gelogd
guido PE1MHY
Newbie
*
Berichten: 18


« Antwoord #3 Gepost op: Juni 15, 2014, 10:02:27 »

Hoi John,

Dit snap ik dan even niet,
Volgens de specificaties doen deze devices het op 23cm niet.
Gezien de meegestuurde specificaties zou dat niet de moeite waard zijn aangezien er geen vermogen te verwachten is.
Of de spec slaan alleen op de toepassing met het gegeven schema en printontwerp, maar dat kan ik er niet uit op maken.

Heb jij dit getest dan?

Als je het ontwerp van de datasheet wilt het omzetten naar 23cm dan moeter er wel wat aanpassingen gemaakt worden.
Het lijkt mij een vrij algemeen printontwerp,  beide FET's staan parallel en het meeste is 50ohm. (mits de tekening op schaal is!)
Helaas geven ze in de datasheet geen impedanties voor de >1000MHz frequenties, wat je wel ziet is dat zowel de in als uitgangsimpedantie naar beneden gaan. Dit zou inhouden dat de eerste aansluit vlakken breder moeten worden. Of dit op de print lukt weet ik niet.
Je kunt eerst een beginnnen met wat van de condensatoren te wijzigen ( of weghalen) welke naar massa vanaf de ingang en uitgangs striplijnen zitten.


Wat ik ook wel eens gedaan heb is gewoon heel simpel opbouwen, Device op een print met als enige de eerste aanpassing voor de in en uitgang en de voeding aansluiting/ontkoppeling. Daarna met semirigid aansluiten vanaf ingang en uitgang. Aan de ingang een kleine demping zodat er enige aanpassing ontstaat voor de sweepgenerator.
Voedingspanning langzaam verhogen en steeds bias-stroom instellen. En dan continue meet de sweep en spec meten wat er haalbaar is.
Dat kan dan later met een betere aanpassing alleen nog mooier worden.

In jou geval heb je de beschikking over een keurige print, daarop kun je ook wel met een enkele sectie testen.
Bijvoorbeeld alleen de bovenste helft gebruiken vanaf C3 tot C27. Onderste helft spanningsloos laten.
Dunne semirigid over het massavlak aanleggen en deze condensatoren daarop aansluiten.

Groet, Guido

Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!