PAmicrowaves
Maart 28, 2024, 11:29:44 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Tracking generator  (gelezen 9465 keer)
Frans PE1FOT
Administrator
Full Member
*****
Berichten: 124



« Gepost op: Januari 11, 2009, 11:13:57 »

Heren , ik ben een tracking generator aan het bouwen voor mijn Tektronix 492 volgens het ontwerp van KE5FX
http://www.thegleam.com/ke5fx/tr503.html

Het probleem is dat ik geen vlak signaal kan produceren en er grote "deuken" zitten om de 60 Mhz. 60 Mhz is geen signaal is wat er in het systeem gemaakt wordt. (110 MHZ is het laagste )
Isolatie naar de mixers is 20/40 dB.
Heeft iemand een idee?

Mvg
Frans
PE1FOT


* IMG_1583.JPG (51.15 KB, 682x512 - bekeken 1001 keer.)
Gelogd
eric pe1kyc
Newbie
*
Berichten: 3


« Antwoord #1 Gepost op: Januari 12, 2009, 03:24:35 »

Hallo Frans,

Meenstal is de ontkoppeling naar de 1e LO van je analyzer niet voldoende waardoor je reflecties op je Tracking-signaal output krijgt.
Bij mijn (home made) tracking generator heb ik minimaal 60dB ontkoppeling
nodig t.o.v het 1e Lo signaal.
Om dit te verkrijgen heb ik 3 circulators die elk 20dB ontkoppeling geven in serie
met het 1e Lo uitgang-signaal geplaatst.
Deze 3 circulators moeten natuurlijk wel recht zijn over het gehele 1e Lo sweep bereik.
Als je al een (1) circulator in serie met de 1e Lo uitgang van je tracking generator hebt haal deze er dan eens tussen uit , gaat het sweep signaal 20Db meer naar beneden uitslaan weet je dat je het hierin moet zoeken.
Ook het vaste bij meng-signaal naar de mixer moet goed met een (1) isolator ontkoppeld worden.

Ik neem trouwens aan dat je ongeveer 2,5Ghz span sweept.
Het (jou) analyzer plaatje zou dan altijd over het geheel ietsje naar beneden moeten lopen (nooit omhoog zoals op jou foto) omdat de kabel demping (ook slechts 1 meter ) op hogere frekwenties nou eenmaal meer oploopt.

Verder is de juiste mixer erg belangrijk , ik heb de 5-12Ghz mixer van DG0VE
gebruikt deze werkt ook nog prima met 3621,4Mhz (in mijn geval) en is echt
op een paar db vlak op de sweep output (0 t/m 2,5ghz) van de tracking generator.

Hopenlijk heb je iets aan mijn bevindingen.

Groeten
Eric.

Gelogd
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #2 Gepost op: Januari 12, 2009, 12:53:11 »

Hoi Frans,

In mijn beleven is dit een typisch interferentiepatroon veroorzaakt door slechte aanpassingen van uitgang met een stukje looptijd (door een coaxkabel) en ingang.
Remedie zoeken door aanpassing te verbeteren, eventueel eens proberen een verzwakker op te nemen en te kijken of de dip minder diep wordt. Ook kan je de kabellengte misschien reduceren en dan verandering in het patroon zien.
De eerdere suggestie van isolatoren toevoegen helpen natuurlijk ook tegen het ontstaan van staande golf interferentie.

Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

Succes,  Hans  PA0EHG
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Frans PE1FOT
Administrator
Full Member
*****
Berichten: 124



« Antwoord #3 Gepost op: Januari 12, 2009, 10:57:42 »

Hallo Eric en Hans,
Hartelijk dank voor de informatie. Heb inmiddels mixers en kabel gewijzigd en met verzwakkers geprobeerd maar kan niet echt een oplossing vinden. Heb het idee dat de isolatie van het sweep signaal tussen 2070 en 3870 Mhz onvoldoende is. Het is namelijk zo dat als ik de 2e mixer met 50 ohm afsluit ( geen connectie met de analyzer) er toch signaal te zien is. Zie foto.
Dus nog maar een isolator bestellen.

groeten

Frans
PE1FOT


* IMG_1584.JPG (58.22 KB, 682x512 - bekeken 977 keer.)
Gelogd
Frans PE1FOT
Administrator
Full Member
*****
Berichten: 124



« Antwoord #4 Gepost op: Januari 22, 2009, 11:17:15 »

Heren,
Ik heb vandaag nog een isolator opgehaald bij PE1PFW (tnx Bart) en deze in de 2e LO lijn geplaatst. Resultaat is nu stukken beter ( zonder AGC!) Er is nog steeds wel wat troep maar hier kan ik al veel meer mee.
Volgende aktie is kijken hoe er een detector en PIN diode verzwakker toegevoegd kunnen worden.
Mvg

Frans
PE1FOT


* Tracking generator 492.JPG (67.77 KB, 708x516 - bekeken 1347 keer.)
Gelogd
Frans PE1FOT
Administrator
Full Member
*****
Berichten: 124



« Antwoord #5 Gepost op: Maart 08, 2014, 10:20:36 »

Na 5 jaar dan eindelijk een 110 Mhz kristaloscillator gemaakt en alles in een kast gebouwd. Wel een fijne uitbreiding van de meetmogelijkheden.

mvg
Frans
PE1FOT


* TRACKING GENERATOR.jpg (112.4 KB, 980x735 - bekeken 978 keer.)
Gelogd
Henk Keppel
Newbie
*
Berichten: 3


« Antwoord #6 Gepost op: September 20, 2014, 11:02:13 »

Dag Frans,

Proficiat dat je TG nu naar je zin werkt.
Ik ben zo ongeveer dezelfde weg gegaan als jij en ik heb mijn moeiten beschreven in een artikel in Electron van februari 2013.
Bij mij is het nog niet in een handig te hanteren kastje gebouwd omdat ik nog steeds van plan ben dit ook voor meerdere banden te maken. Die mooie SA, tek 2782  tot 33GHz. die ik voor veel geld gekocht had is defect geraakt en naar handelaren op de HAM Radio in Friedrichshafen mij verzekerden gaat dit na 20 jaar met alle exemplaren van dit type dezelfde kant op. Defecte VIA's in het main board. Een jaar lang is hij onder behandeling geweest bij deskundigen van o.m. Rohde und Schwarz maar zonder resultaat. Ik heb nu een HP8563A tot 26 GHz en nu moet ik mijn  TG aanpassen.

73, Henk, PA0KEP 
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!