PAmicrowaves
Maart 29, 2024, 10:09:39 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: TX sequencer  (gelezen 12756 keer)
Frans PE1FOT
Administrator
Full Member
*****
Berichten: 124



« Gepost op: Juli 15, 2008, 10:52:01 »

Wie heeft er een goed werkend ontwerp van een TX sequencer voor het veilig schakelen van transvertors en eindtrappen?

Alvast bedankt

mvg

Frans
PE1FOT
Gelogd
Edwin PF2D
Newbie
*
Berichten: 1


« Antwoord #1 Gepost op: Juli 18, 2008, 11:58:07 »

Hoi Frans,

DB6NT heeft leuke sequencers waar ik goede ervaringen mee heb. W1GHZ heeft ook een iets uitgebreidere sequencer gemaakt: http://www.w1ghz.org/small_proj/small_proj.htm

73, Edwin.
Gelogd
Martin PA8M
Newbie
*
Berichten: 16


« Antwoord #2 Gepost op: Juli 26, 2008, 02:17:05 »

Frans,

Ik heb onlangs de sequencer van DJ8ES gemaakt.
Werkt naar tevredenheid.

Groet,

Martin
PA8M


* DJ8ES sequencer.JPG (45.22 KB, 800x596 - bekeken 1247 keer.)
Gelogd
Bart on7bv
Newbie
*
Berichten: 8


« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 04, 2008, 10:10:45 »

Zelf gebruik ik het ontwerp van on4bcb.
Het gaat hier om 1 pic 12f675 processor en een handjevol componenten.Zelf heb ik er nog relais bijgevoegd om iets wat meer vrijheid te hebben wat ik moet schakelend daar ik deze sequencer voor ssb en soms voor atv gebruik.Werkt nu bijna 2 jaars en er zijn er nog meerdere die dit ontwerp gebruiken.




* Sequencer.jpg (53.05 KB, 640x480 - bekeken 814 keer.)
* PIC Sequencer ON4BCB.pdf (66.03 KB - gedownload 557 keer.)
Gelogd
Frans PE1FOT
Administrator
Full Member
*****
Berichten: 124



« Antwoord #4 Gepost op: Juli 25, 2011, 11:30:00 »

 Op http://www.dh8bqa.de/seq/sequencer.html staat een eenvoudige sequencer beschreven gebaseerd op een PIC 12F675.

Ik heb er een ander printje voor gemaakt zodat er alle soorten relais kunnen worden gebruikt. Let op dat deze niet meer dan 100 mA per stuk gebruiken anders moet u een zwaardere transistor monteren.

Als u zelf geen PIC kunt programmeren stuur dan even een mailtje.

De layout zal ik later toevoegen.

73's
Frans.
PE1FOT





* Sequencer.jpg (97.25 KB, 1102x493 - bekeken 858 keer.)

* Sequencer1.jpg (75.03 KB, 677x489 - bekeken 803 keer.)
Gelogd
Frans PE1FOT
Administrator
Full Member
*****
Berichten: 124



« Antwoord #5 Gepost op: Augustus 16, 2011, 10:27:46 »

Om wat meer stroom te kunnen schakelen heb ik de print aangepast zodat er diverse NPN transistoren kunnen worden gebruikt.

In dit geval gebruik ik de BD 645, andere zijn natuurlijk ook inzetbaar.
Het printontwerp in Sprint Layout kunt u hier downloaden, verdere info en broncode vindt u op de eerder vermelde site.

Mvg
Frans
PE1FOT

dubbelklik voor een vergroting

* sequencerDH8BQAvBDtransistor.LAY (34.96 KB - gedownload 350 keer.)

* SequencerBD645.jpg (65.71 KB, 991x521 - bekeken 864 keer.)

* SequencerNPNpaint.jpg (92.87 KB, 779x465 - bekeken 871 keer.)
Gelogd
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #6 Gepost op: September 12, 2011, 09:44:49 »

Frans,

Ik heb onlangs de sequencer van DJ8ES gemaakt.
Werkt naar tevredenheid.

Groet,

Martin
PA8M

Ik heb deze sequencer ook gebouwd, werkt goed maar ik ondervind een probleem bij het inschakelen van de spanning komt de sequencer in een ongedefinieerde mode. Dus na spanninguitval weet ik niet wat de status van de sequencer is.
Heb jij dat ook Martin.

Als ik daarna een keer PTT doe dan komt hij wel gewoon in de goede staat, maar ik vind het storend dat bij opstarten eea ongedefinieerd is wat problemen kan geven met het station.

Wie heeft er meer ervaringen hiermee.

73  Hans PA0EHG

Na aanbrengen van extra voedingsspanning ontkoppeling lijkt het genoemde probleem opgelost, met name IC4 moet goed ontkoppeld worden.
Nu werkt alles naar behoren.

73  Hans PA0EHG
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Remco den Besten
Newbie
*
Berichten: 4


« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 20, 2011, 12:38:50 »

Ikzelf gebruik altijd een heel eenvoudige sequencer onder het mom:
"Des te eenvoudiger, des te minder er stuk kan gaan."
Het geheel bestaat uit een paar torretjes en is in no time in elkaar te solderen.
Uitgangspunt is wel dat de 'PTT' +12V is (zo hoort het ook).
De 'relaisversneller' is handig wanneer er in CW gewerkt wordt dan wel wanneer je een 28V relais
hebt die bij 12V nog goed 'houdt'.

De 'R'-waarde kan geoptimaliseerd worden t.a.v. de schakelsnelheid van het betreffende coaxrelais.
Dit kan je met een scoop bepalen. Wanneer je de afvaltijd van het coaxrelais wilt verlagen, verklein dan de 16k2 weerstand.
In de praktijk geldt dit wanneer je in CW na je aanroep een Fransman als R6XYZ neemt, of een Zweed als IM6XYZ. Met SSB verlies je niet zo snel 'de eerste punt'.

Bij PA6NL worden de coaxrelais altijd met +12V gekeyed, alsmede de eindtrap/achterzet. Vandaar dat er 'aan het einde' nog
een PNP-torretje zit, de relaisversneller even niet in beschouwing genomen.

De foto van de gebouwde sequencer is een printje waarbij zowel de 'PTT' van de achterzet als het te schakelen
coaxrelais actief laag zijn. De collectors van de torretjes schakelen de achterzet.
Een mooie 'converter' om een achterzet met +12V sequentieel te keyen ;-)

Remco PA3FYM


* fym-sequencer-.jpg (77.52 KB, 1143x748 - bekeken 918 keer.)

* sequencer.jpg (106.9 KB, 861x552 - bekeken 780 keer.)
Gelogd
Gerrie
Newbie
*
Berichten: 2


« Antwoord #8 Gepost op: Oktober 25, 2011, 09:28:37 »

Beste ontwerp zonder inschakel-verschijnselen (al jaren in gebruik) origineel van DJ4LB als ik het goed herinner: W6PQL.
Dit is de link er naar toe: http://www.w6pql.com/relay_sequencer.htm
Gelogd
Remco den Besten
Newbie
*
Berichten: 4


« Antwoord #9 Gepost op: Oktober 25, 2011, 09:33:37 »

I.r.t. de vorige post: veel te ingewikkeld...
Gelogd
Gerrie
Newbie
*
Berichten: 2


« Antwoord #10 Gepost op: Oktober 26, 2011, 08:00:51 »

Ingewikkeld of niet, ik heb in principe gereageerd op de vraag van Frans PE1FOT if iemand een ontwerp van goed werkende sequencer heeft. Iedereen heeft natuurlijk zo zijn persoonlijke voorkeuren, dat hou je toch. Graag zou ik de moeilijkheidsgraad, en nivo van ingewikkeldheid over laten aan de vraagsteller. E.e.a. hangt verder ook af van de mogelijkheden die iemand heeft, bijvoorbeeld kijkend naar een ontwerp met een onderdeel die geprogrammeerd dient te worden. Ik zie wel vaker (op andere fora) dat er op een bijdrage van iemand wordt gereageerd wat niet echt bijdraagt tot het onderwerp. Dat vindt ik jammer. Ik laat me er nu zelf ook toe verleiden. Dat komt omdat ik voor het eerst in PAMicrowaves een entry doe en lees dat iemand anders dan de vraagsteller (Frans) vindt dat een bijdrage niet aan de verwachting voldoet. Jammer....
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!