PAmicrowaves
Maart 28, 2024, 01:43:22 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: zilverlijm of soldeer  (gelezen 4706 keer)
Rien Eradus PA0JME
Newbie
*
Berichten: 9


« Gepost op: Augustus 07, 2017, 06:18:46 »

Hallo allen, tbv mijn geplande 10GHz PA vroeg ik me af welke van de twee onderstaande technieken het beste is. Een CU plaatje van 2 a 3 mm dikte onder de teflonprint lijmen met zilverhoudende lijm of het gebruik van laag smelpunt soldeerpasta op een electrisch kookplaatje. Graag jullie suggesties.
Groeten Rien PA0JME
Gelogd
Andre ; PE1-IDY
Jr. Member
**
Berichten: 57

life begins at 1GHZ


« Antwoord #1 Gepost op: Augustus 12, 2017, 05:51:19 »

hallo rien

ik snap niet wat je precies wil
ik maak meestal gebruik van de printjes van kuhne en deze monteer ik dan direct met m2 schroeven op
een aluminium koellichaam
gebruik van zilverlijm onder de print heeft bij mij nooit extra vermogen of meer stabiliteit opgeleverd
en daarom gebruik ik het nu niet meer
en dit gaat zowel op bij high gain mmic tot 10 Watt eindtrappen
welke ik al veelvuldig gemaakt heb
Gelogd
Rien Eradus PA0JME
Newbie
*
Berichten: 9


« Antwoord #2 Gepost op: Augustus 14, 2017, 02:59:21 »

He hallo Andre, ook dat heb ik overwogen en ik denk dat ook maar zo te gaan doen.
Als het eenmaal vast geplakt zit krijg je het er zo moeilijk uit he.
Ik heb inmiddels een DB6NT printje binnen en ook bijna alle onderdelen.
Een alu gefreesd huisje heb ik ook, moet alleen nog gaatjes voor de sma's en doorvoer-C boren/tappen en een gleufje voor de FET frezen.
De FET zou een output moeten kunnen maken van ca 8W.
M2 boutjes heb ik inmiddels ook besteld.
Laat de koude winteravonden maar komen hi.
Ik was een beetje bang dat de print wellicht niet overal goed kontakt zou maken.
Her en der gelezen over Cu eronder of leitsilber.
Dat van dat koper herinner ik me namelijk nog wel dat Jan PA0JGF dat deed met een 3cm preampje ergens laat 70-er of begin 80-er jaren
Fijn te horen dat jij er goede ervaring met vastschroeven hebt
Bedankt voor de feedback en wellicht tot werkens
73es Rien
Gelogd
marco PE1BR
Newbie
*
Berichten: 4


« Antwoord #3 Gepost op: Augustus 18, 2017, 12:24:48 »

Ik gebruik ook altijd een laagje koper folie voor mijn 23cm modules.
Ze hebben me ooit geleerd dat koper een zachter materiaal is waardoor bij het aanschroeven eventuele oneffenheden in het aluminium opgevuld worden.
Als je koelplaat mooi vlak is en het oppervlak niet al te groot is zal het zonder koper waarschijnlijk geen problemen opleveren.
Gelogd
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #4 Gepost op: September 02, 2017, 07:41:59 »

Hallo Rien en andere meelezers,

Printjes inlijmen met zilverlijm is niet nodig, ook het printje vastsolderen is niet nodig.

Het is wel absoluut belangrijk dat je zorgt dat het geheel mechanisch stabiel is, het printje mag absoluut niet wiebelen als je hem met een paar M2 schroefjes hebt gemonteerd. Ik heb zelf heel goed ervaring, werkt zonder problemen tot 76 GHz met het vastzetten van het printje met een paar M2 boutjes maar ook het printje vastlijmen met 2 seconden lijm. Nou denk je misschien dat geleidt toch niet, maar dat is ook helemaal niet nodig. De capaciteit die je krijgt tussen het groundvlak van het printje en het bakje is ruim voldoende om geen ellende te krijgen. Daarnaast hoef je de 2 secondenlijm maar heel dun aan te brengen. Alleen oppassen dat de lijm niet aan een eventueel stralertje voor in golfpijp komt want dat is niet zo fijn.
Voordeel van de 2 seconden lijm is dan dat het printje absoluut vast zit en dus niet kan wiebelen als je bijvoorbeeld aan het tunen bent. Als het zou bewegen dan gaat je hele tuning eraan en dat is wat je nou net niet zou willen.
De meeste printjes naar DB6NT hebben ook nog doorverbindingen van massa naar de source van de fets en daarom is het printje zowiezo niet vlak aan de onderkant, en daardoor dus bij voorbaat mechanisch instabiel.

Succes met de bouw.

Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!