PAmicrowaves
Maart 28, 2024, 05:04:17 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Belichten Cassegrain schotel  (gelezen 12212 keer)
Martin PA8M
Newbie
*
Berichten: 16


« Gepost op: Februari 05, 2008, 07:32:53 »

Voor ATV op 10GHz (TX) maak ik gebruik van een cassegrain schotel.
Voor het belichten van de schotel maak ik gebruik van de scalar feed die aan de orginele LNB van deze schotel zat.
Ik heb het idee dat de schotel niet optimaal belicht wordt.
Heeft er iemand ervaring met het belichten van een cassegrain schotel?

Alvast bedankt,

Martin
PA8M


* cassegrain.JPG (145.1 KB, 2048x1536 - bekeken 1174 keer.)
Gelogd
John PA7JB
Full Member
***
Berichten: 134


« Antwoord #1 Gepost op: Februari 06, 2008, 07:07:25 »

Dag Martin.
Ik dacht dat Jaap PA0T dit ook heeft en werkt op 10 ghz en 24ghz.

http://www.g3pho.free-online.co.uk/microwaves/index.htm

Kijk hier ook even op deze link of site.

73  John  PA7JB
Gelogd
Eene de Weerd PA3CEG
Administrator
Full Member
*****
Berichten: 197



« Antwoord #2 Gepost op: Februari 06, 2008, 08:42:33 »

Hallo Martin,
Zelf heb ik weinig ervaring met het belichten met behulp van Cassegrain systeem, behalve wat er dan over heb gezien gelezen. Zag vooral het voordeel ervan, doordat je van achteren de schotel kan belichten met meerdere frequenties en ook compact kunt houden. Meende wel dat de schotel verhoudingsgewijs, groter moet zijn om gewenst rendement te behalen met deze belichting. Met de software (zie link van John) kan op een CNC draaibank, het gewenste contour worden gedraaid van de sub reflector voor een prime focus schotel.
Zal Jaap ook even vragen om op jouw vraag te reageren, hij gebruikt nagenoeg het zelfde voor 10 en 24 GHz. Heb ook al is naar kant en klare typen van deze schotels gekeken maar vond de prijs voor nieuwe nogal aan de hoge kant. Ze worden veel op campers toegepast.
Er wordt overigens a.s. Zaterdag nog wel een lezing over gegeven in Dorsten.
11:15 - 12:00   Kupferrohre als Hohlleiter und Cassegrain-Spiegel
Dieter Dörfler, DJ4AM
Ik ga er heen en  kan desgewenst nadien wel een pdf maken van de voordracht uit het boek.
Best 73' Eene
Gelogd
Jaap Last PA0T
Newbie
*
Berichten: 4


« Antwoord #3 Gepost op: Februari 07, 2008, 05:58:56 »

hallo Martin,

Zo op het oog is het dezelfde schotel die ik gebruik en die juist uitstekend op 3c voldoet! Ook ik heb de originele scalarfeed gebruikt, waaraan ik een ronde golfpijp heb geklemd die vastzit aan de (ronde) 10/24 GHz straler. Zowel qua ontvangst als voor zenden (slechts 200 mW) heb ik uitstekende resultaten. Als ontvanger gebruik i een uitgeknipt printje uit een LNB (gemeten ruis 1,1 dB)
Maar als je hem voor een zacht prijsje kwijt wilt kun je mij bellen 0598 491907.
In de literatuur (Dorstenboek van 2006) wordt beschreven dat dit soort hyperbolische cassegrain reflectoren juist een spiegel optimaler belichten dan een prime focus.

'73 Jaap PA0T
Gelogd
Martin PA8M
Newbie
*
Berichten: 16


« Antwoord #4 Gepost op: Februari 07, 2008, 07:19:48 »

Iedereen bedankt voor de reakties,

Heb zelf ook wat informatie gevonden:
http://www.w1ghz.org/antbook/conf/Multiple_reflector_antennas.pdf
Deze schotels worden inderdaad voor een veel te hoge prijs verkocht, ik heb de mijne 2e hands voor een redelijke prijs kunnen kopen.
Als ik wat tijd (over) heb wil ik nog gaan experimenteren met een dual mode feed en zien of dat nog verbeteringen geeft t.a.v. de scalar feed.

Eene, als je een PDF over de voordracht wilt maken houd ik me aanbevolen.

Groet,

Martin
PA8M

* Cassegrain_design.xls (28 KB - gedownload 709 keer.)
Gelogd
Eene de Weerd PA3CEG
Administrator
Full Member
*****
Berichten: 197



« Antwoord #5 Gepost op: Februari 22, 2008, 02:01:10 »

Hallo Martin,
Door omstandigheden even wat later maar toch nu even het artikel ingescand uit het Dorsten boek. Weet niet of het veel bij draagt maar in elk geval ter info. Een lokale leverancier heeft ook Arcom 44 en 60 cm cassegrain schotels in de aanbieding. Kijk maar is bij "opruiming" http://www.arobantennebouw.nl/ Een PADR65R schotel staat ook op http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/925000-949999/941198-da-01-de-DOPPELREFLEKTORANTENNE_MIT_RANDOM_60CM.pdf 
Best 73' Eene.
PS; Ik zag ook heel mooi werk van Theo in de ATV rubriek staan. Ben erg geinteresseerd, ook in toegepaste technieken van anderen. Wie volgt?

* Cassegrain+.pdf (128.09 KB - gedownload 2061 keer.)
Gelogd
Martin PA8M
Newbie
*
Berichten: 16


« Antwoord #6 Gepost op: Februari 25, 2008, 11:55:33 »

Hallo Eene,

Bedankt voor de scan.
De resultaten vielen me een beetje tegen, t.o.v. de referetie antenne.
Als het weer het toelaat wil ik ook eens gaan meten aan de cassegrain en een offset schotel.

Groet,

Martin
PA8M
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!