PAmicrowaves
Maart 19, 2024, 09:15:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Press-n-Peel Blue Transfer Film rogers 4003  (gelezen 12039 keer)
Walter
Newbie
*
Berichten: 5


« Gepost op: Augustus 12, 2012, 11:00:20 »


Heeft er iemand ervaring met Press-n-Peel Blue Transfer Film om op bvb rogers 4003c ?

http://www.techniks.com/information.htm

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CF4QtwIwBA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D5YrkHClYXLA&ei=uxcoUPSfOI-DhQebk4DABw&usg=AFQjCNHlIgyzk5kBwczI8i2C57gkODXehg&sig2=VAX6AixAeumBHTCn7ge0Rg
Gelogd
Bas
Newbie
*
Berichten: 39



« Antwoord #1 Gepost op: Januari 15, 2014, 07:06:41 »

Interessant! Waar is dit spul te koop in NL?
Gelogd
Eddy pe9ghz
Newbie
*
Berichten: 8


« Antwoord #2 Gepost op: Januari 19, 2014, 12:09:15 »

Interessant! Waar is dit spul te koop in NL?

Gewoon op Ebay gekocht uit Canada.
Mij vielen de resultaten tegen. Goedkoop Dextrine papier werkte voor mij nog beter, maar ook niet naar volle tevredenheid.
Nog steeds zoekend naar een goede methode.

73 Eddy
Gelogd
Bas
Newbie
*
Berichten: 39



« Antwoord #3 Gepost op: Januari 19, 2014, 03:34:13 »

Hoi Eddy,

De beste methode is fotografisch, fotogevoelige lak verkoop Farnell maar dit kun je alleen zeer dun aanbrengen en je moet een doka hebben om te ontwikkelen want met zo'n dunnen laag gaat het heel snel met uv licht.
Opstrijken met laser geprint fotopapier schijnt ook te werken maar volgens mij ook niet voor heel dunne sporen. Ik blijf bij fotografisch! 73!



Bas.
Gelogd
Eddy pe9ghz
Newbie
*
Berichten: 8


« Antwoord #4 Gepost op: Januari 20, 2014, 11:51:13 »

Hoi Eddy,

De beste methode is fotografisch, fotogevoelige lak verkoop Farnell maar dit kun je alleen zeer dun aanbrengen en je moet een doka hebben om te ontwikkelen want met zo'n dunnen laag gaat het heel snel met uv licht.
Opstrijken met laser geprint fotopapier schijnt ook te werken maar volgens mij ook niet voor heel dunne sporen. Ik blijf bij fotografisch! 73!



Bas.

Hoi Bas,

fotografisch gaat prima inderdaad, bij vanaf fabriek aangebrachte fotolaag (veelgebruikt: Bungard FR4). Helaas is FR4 materiaal dit niet zo geschikt voor de microgolf frequenties.
Daar hebben we liever iets als Rogers 4003 of 5870 e.d. Dit materiaal is haast niet te krijgen met een fotogevoelige laag.
De spuitbus-fotolak (Positiv-20) ga je dan aan denken, maar ik heb daarvan al 2 bussen verbruikt zonder ooit een goede print te hebben gemaakt. Vandaar het zoeken naar andere mogelijkheden zoals Toner Transfer (wat voor mij geen bruikbare manier bleek).

Een door mij nog niet geprobeerde methode is met (Negative) Dry Film Photoresist. Kwam dit tegen op internet en wil dit binnenkort gaan proberen.

73 Eddy
Gelogd
Eddy pe9ghz
Newbie
*
Berichten: 8


« Antwoord #5 Gepost op: Januari 23, 2014, 06:40:45 »

Hoi Bas,

dank voor je foto (via andere weg)...  Knipoog
PCB ziet er goed uit, zo mooi is mij nooit gelukt met Positiv-20.

Ik heb net de Negative Dry Film Photoresist binnen en ga hier zeer binnenkort mee experimenteren.

73 Eddy
Gelogd
Bas
Newbie
*
Berichten: 39



« Antwoord #6 Gepost op: Januari 26, 2014, 10:06:21 »

Dank je Eddy,

Ik hoop dat het lukt, 73!


Bas.
Gelogd
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #7 Gepost op: Januari 27, 2014, 12:08:07 »

Hoi Eddy,

Bewaar je de Positiv-20 lak wel in de koelkast.

Ik heb er ook tijden mee geknoeid en bijna opgegeven. Toen in de koelkast gezet en daarna uit de koelkast gebruikt, dus nog koud opgespoten, en ziedaar prima resultaat.
Ook met duroid printen zelf fotogevoelig gemaakt uitstekende resultaten.

Maar als je het niet in de koelkast zet dan werkt het echt niet.

Succes,

73  Hans PA0EHG
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Bas
Newbie
*
Berichten: 39



« Antwoord #8 Gepost op: Januari 27, 2014, 05:02:50 »

Dat is vreemd Hans,

In de gebruikshandleiding staat dat je dat juist niet moet doen omdat het dan blazen of andere oneffenheden oplevert?


Gr, 73!


Bas

PS Ik heb overigens PRP200 gebruikt.
Gelogd
Eddy pe9ghz
Newbie
*
Berichten: 8


« Antwoord #9 Gepost op: Januari 28, 2014, 12:34:19 »

Hans: inderdaad had ik de Positiv-20 in de koelkast bewaard (blijft dan ook langer houdbaar).
Zowel direct uit de k.k. als nadat het op kamertemperatuur was gekomen. Beide slecht resultaat.

Heb inmiddels wat testjes gedaan met Dry Film Photoresist. Moet zeggen dat dit wel het beste is wat ik ooit heb gebruikt.
Het aanbrengen van de film op het ruwe pcb laminaat is wel een beetje bewerkelijk en je moet natuurlijk alles in UV-licht-vrije omgeving doen (doet me denken aan het DOKA werk van vroeger..).
Maar dan heb je ook wat:
Printspoortjes van 0,05mm breed zijn nog gelukt, 0,1mm en breder is natuurlijk geen enkel probleem. Ook de hechting is prima, alleen met de juiste "stripper" (Gootsteen ontstopper ofwel NaOH 30g/liter water) krijg je het laagje eraf.

Dus eindelijk na lang prutsen een methode die werkt en zeer goede resultaten geeft.

Vanavond op deze manier een eerste printplaatje geetst wat echt iets doet, op Taconic RF35-200, namelijk een Bias-Tee ;-)
Edit: foto'tje bijgevoegd

73 Eddy


* IMAG0969cr.jpg (162.01 KB, 971x1527 - bekeken 694 keer.)
Gelogd
Bas
Newbie
*
Berichten: 39



« Antwoord #10 Gepost op: Januari 28, 2014, 09:55:04 »

Ziet er goed uit Eddy! Heb je veel dry film Photoresist gekocht? Kan ik een stukkie van je overnemen?


Bas.
Gelogd
Eddy pe9ghz
Newbie
*
Berichten: 8


« Antwoord #11 Gepost op: Januari 29, 2014, 08:46:25 »

hoi Bas,

ik heb wat A5 velletjes.  Omdat ik niet wist of het wat was heb ik er niet zo heel veel gekocht, maar je kan er wel een paar van me overnemen.
Via Ebay kwamen ze uit China ook gratis verstuurd en binnen 2 weken in huis, dus dat is misschien ook een optie voor je.
Hier: http://www.ebay.nl/itm/370964799373

PM anders maar wat gegevens of via "mijncall @ mijncall.org"   (pe9ghz dus....)


De ontwikkelaar is geen dure high-tech chemie: Eenvoudige huishoud "SODA" 3 gram (theelepel) oplossen in 100cc hand-warm water. (De ontwikkelaar is dus niet hetzelfde als bij positieve fotolak).


73 Eddy
Gelogd
Bas
Newbie
*
Berichten: 39



« Antwoord #12 Gepost op: Januari 29, 2014, 09:08:07 »

Ik kijk wel even Eddy, anders bestel ik wel even via ebay. Bedankt voor de link.

73!

Bas.
Gelogd
Walter
Newbie
*
Berichten: 5


« Antwoord #13 Gepost op: December 01, 2014, 11:50:10 »

Hoi Bas en Eddy

Ik heb ook de Dry Film Photoresist besteld

kan je even laten weten welke ontwikkelaar, fixeer je gebruikt hebt en hoeveel ?

alsook hoelang je belicht en op wat je je layout hebt afgedrukt ?

Film,papier,inktjet of laserprinter etc

Walter
Gelogd
Bas
Newbie
*
Berichten: 39



« Antwoord #14 Gepost op: Mei 22, 2015, 11:10:16 »

ik heb het nog niet gebruikt Walter, Eddy misschien?
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!