PAmicrowaves
Maart 28, 2024, 04:58:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 10 GHz baken PI7EHG  (gelezen 9748 keer)
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Gepost op: Januari 10, 2008, 10:01:02 »

Ik ben druk bezig om het baken weer in de lucht te krijgen vanaf mijn home QTH.

Nu heb ik het volgende als vraag: ik wil een PVC buis om de antenne heen maken als waterdichte afscherming. Weet iemand wat het effect zal zijn van die buis voor het stralingsverlies.
Er komt een PVC buis van 160 mm rond om de antenne te zitten met een wanddikte van ruim 4 mm.

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen ??

Wat het baken betreft is de bedoeling om de antenne met een lange golfpijp te voeden. Heb een 14 mtr lange golfpijp geschikt gemaakt die geeft ca 1.5 dB demping. De antenne komt in een mast die al deels staat van minimaal 9 mtr of wellicht 12 mtr hoog. De afstraling is dan behoorlijk vrij alle richtingen in.
Het zal niet zo mooi zijn als vanaf Schiphol maar troposcatter en regenscatter zal denk ik goed gaan.
Als het weer meezit hoop ik zaterdag de mast helemaal te zetten, nu staat 6 mtr overeind. Verder komt er een remote control op die via internet te bedienen is. Verdere info volgt.

Als et 3 cm baken goed gaat komt daarna 13cm en 6 cm aan de beurt en dan 24 GHz en wellicht nog weer later 9 cm.

Ben benieuwd naar de demping van PVC, wie o wie kan iets laten weten.

73  Hans  PA0EHG
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #1 Gepost op: Januari 16, 2008, 04:20:22 »

Update PI7EHG 10 GHz baken.

Het baken is weer qrv in testopstelling. output 50 w erp in omni antenne op 10 mtr hoogte met vrije afstraling. freq 10368.180 MHz locator JO22HC.

Graag rapporten als je het baken hoort. Ook stations dichtbij svp en als mogelijk echte signaal sterkte's.

Aanstaande vrijdag ga ik verder aan het baken werken en dan is het tijdelijk weer QRT.

73  Hans PA0EHG
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Adriaan
Newbie
*
Berichten: 20


« Antwoord #2 Gepost op: Januari 18, 2008, 01:05:34 »

Nu heb ik het volgende als vraag: ik wil een PVC buis om de antenne heen maken als waterdichte afscherming. Weet iemand wat het effect zal zijn van die buis voor het stralingsverlies.
Er komt een PVC buis van 160 mm rond om de antenne te zitten met een wanddikte van ruim 4 mm.

Ben benieuwd naar de demping van PVC, wie o wie kan iets laten weten.

Lijkt mij goed met FEM programma (bv Ansoft HFSS) te berekenen. Het grootste probleem zal zijn de eigenschappen van het pvc goed te modeleren. Met alleen de Er ben je er niet (denk aan de kleurstof voor grijs pvc).

Wat ik wel heb gezien in andere simulaties met andere materialen is dat de afstand een duidelijke invloed heeft. Hoe verder weg hoe beter. Maar dat is er één die voor de hand ligt.
Gelogd
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #3 Gepost op: Januari 20, 2008, 06:34:20 »

Ik kreeg een uitgebreid meetrapport van PE1NFE welke de demping van PVC gemeten heeft. Zie bijgevoegd document.

73  Hans PA0EHG

* Meting PVC2.doc (85 KB - gedownload 619 keer.)
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
John PA7JB
Full Member
***
Berichten: 134


« Antwoord #4 Gepost op: Januari 20, 2008, 08:43:21 »

Nou Hans.
Dat is toch mooi.
Wel een mooie meetplek daar bij Frank ;-))

73  John  PA7JB
Gelogd
Jaap Last PA0T
Newbie
*
Berichten: 4


« Antwoord #5 Gepost op: Februari 07, 2008, 06:03:21 »

Tja, het baken is al in de lucht, maar ik meet de effecten van dit soort omhulsels door naar de reflectie te kijken met of zonder.

Overigens is het baken hier in JO33JC vaker te ontvangen dan vanaf de Schiphollocatie, daar kon het alleen bij een regenbui boven Schiphol of bij goede tropo. Ik wijt dat aan het schaduweffect van de stad Amsterdam. Maar in Engeland zal het wel minder zijn...

Jaap PA0T
Gelogd
Bart on7bv
Newbie
*
Berichten: 8


« Antwoord #6 Gepost op: Maart 09, 2008, 01:49:42 »

Hallo Hans

Ik heb het via de kst chat al gemeld,maar tijdens de laatste SHF contest hoorde ik de gehele zondag het baken vanuit JO20SS.De sterkte bleef ongeveer hetzelfde 519.


Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!