PAmicrowaves
Maart 28, 2024, 09:54:51 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: SMF - Just Installed!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ruisgetal meten 10 GHz LNB  (gelezen 8891 keer)
Steven
Newbie
*
Berichten: 4


« Gepost op: Januari 21, 2009, 01:27:03 »

Beste allemaal,

Om ATV activiteit in mijn omgeving (PI6ZVL) te verhogen heb ik een groot aantal LNB’s omgebouwd en empirisch vastgesteld welke modellen goed en minder goed werken.   Ik beschik over een generator op 10 GHz en spectrum analyser tot 21 GHz.

Uiteindelijk na vele testen en kleine aanpassingen heb ik een model LNB die beter is dan menig andere welke te koop zijn.  Ik hang ze naast elkaar in mijn mast en kijk naar Antwerpen, Gent (ATV + baken) en Overslag.  Beoordeel het beeld en C/N.   

Om wat wetenschappelijker er iets van te vinden zou ik naast de gain het ruisgetal willen bepalen van de verschillende LNB’s op verschillende frequenties in de 10.1 tot 10.5 GHz. 

Wie kan me helpen met wat tips hoe dit reproduceerbaar vast te stellen?

Vriendelijke groet,
Steven PA1SH
Gelogd
John PA7JB
Full Member
***
Berichten: 134


« Antwoord #1 Gepost op: Januari 21, 2009, 10:59:02 »

Dag Steven.
Nu nog niet maar misschien kan ik wat voor je doen.
Ik kom hier op terug.

73 John  PA7JB
Gelogd
Theo Postma PA4TP
Newbie
*
Berichten: 5


power macht spass


« Antwoord #2 Gepost op: Januari 22, 2009, 08:16:58 »

Om wat wetenschappelijker er iets van te vinden zou ik naast de gain het ruisgetal willen bepalen van de verschillende LNB’s op verschillende frequenties in de 10.1 tot 10.5 GHz. 

Wie kan me helpen met wat tips hoe dit reproduceerbaar vast te stellen?

Vriendelijke groet,
Steven PA1SH

Dag Steven,
Gain en ruisgetal, zijn de twee dingen, die mij het minst kunnen boeien bij een LNB.
Wat wij doen?
Zorgen dat de LO op frequentie staat, zodat het middenfrequent ook klopt.
Met je meetzender, de band over gaan.( op 3 )
En op de uitgang meten of de curve ook recht is over de gehele band.
Je gevoeligheid kun je meten, deze moet zeker -120 DBm zijn, ook weer over de hele band.


Groeten,
Theo
Gelogd
Steven
Newbie
*
Berichten: 4


« Antwoord #3 Gepost op: Januari 24, 2009, 11:53:31 »

Beste Theo,

Bedank voor je bijdrage. Zoals je beschrijft meet ik ook de LNB’s. En hoe gevoeliger en hoe rechter over de band hoe beter, dat is duidelijk.  Om nu echter een getal er op te plakken om te kunnen vergelijken is er toch niets anders dan een ruisgetal beschikbaar?  Gain en ruis zijn hierin toch verwerkt?

Een methode die ik nu ook gebruik is een signaal insturen en op een TV kijken tot het beeld B5 is. Dit herhaal ik om de 20 MHz over de band en heb een goed vergelijk als ik ze allemaal zo meet.  Naast dat deze meting subjectief en relatief onnauwkeurig is, kan een ander er niets mee als hij zijn LNB zou willen vergelijken. De ontvanger en mijn ogen hebben een grote invloed. 

Goed om te weten is dat er grote verschillen zitten in de verschillende modellen.  Variaties van B3 tot B5 komen voor bij een gelijk input signaal. 

Vriendelijke groet,
Steven
Gelogd
Hans v Alphen PA0EHG
Newbie
*
Berichten: 42

make waves ------------------ powerfull microwaves


« Antwoord #4 Gepost op: Januari 31, 2009, 06:38:06 »

Hallo,

Als je in staat bent om op een betrouwbare manier ruisvermogen te meten dan kan je op een simpele wijze heel goed het ruisgetal bepalen.
Sluit de LNC op een hoornantenne aan, zorg dat er geen extra demping aanwezig is en voor een goede aanpassing.
Ga daarna met de LNB naar buiten en wijs de antenne naar de koude hemel en meet het ruisvermogen aan de uitgang van de LNB. Draai daarna de antenne naar de grond en meet wederom het ruisvermogen (hou wel enige afstand van de grond zodat je geen last krijgt van staande golf reflectie).
Het verschil in dB wat je meet is maat voor het ruisgetal.
In bijgevoegde tabel kan je zien dat bij 3 dB verschil in ruisvermogen dat je een ruisgetal hebt van ca 2.1 dB. Met de hedendaagse LNB's moet je wel 5 dB verschil in ruisvermogen kunnen halen.
Met mijn 10 GHz EME station meet ik 5.1 dB tussen cold sky en hot earth wat overeenkomt met een ruisgetal van ca 0.7 dB.
Zorg er wel voor dat je goed weer hebt met de meting, liefst onbewolkt weer want anders meet je minder goed.

Succes met de metingen.

73  Hans  PA0EHG.


* DSC_0019b.jpg (189.64 KB, 1412x1000 - bekeken 956 keer.)
Gelogd

make waves ------------------ powerfull microwaves
Theo Postma PA4TP
Newbie
*
Berichten: 5


power macht spass


« Antwoord #5 Gepost op: Januari 31, 2009, 07:07:12 »

Handige tip Hans !

Groet,
Theo
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.10 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!